Pedern

Skoletur til Sanremo

Onsdag den 26. april dro hele skolen til Sanremo. Vi våknet ganske tidlig den morgenen for å gjøre oss klare til å gå ned med kofferten til matsalen og få i oss noe å spise. I matsalen var det ordnet baguetter som vi skulle ha med på flyturen til Italia. Etter at vi hadde spist frokost kom det to busser for å hente oss, det var mange sommerfugler i magene på folk da vi gikk ombord i bussene. Da vi ankom Værnes sjekket vi inn bagasjen og gikk rett til gaten. Vi skulle mellomlande i Bergen og så ta fly fra Bergen til Nice. I Bergen gikk vi av flyet for å bytte fly til Nice. Da vi ankom Nice var det to nye busser som hentet oss, de skulle kjøre helt frem til hotell Marinella som vi skulle bo på i en uke. På hotellet sjekket vi inn og gikk ut for å se oss litt rundt i nærområdet før vi skulle spise middag. Til middag spiste vi fire retter, det var først buffet, så fikk vi forrett, hovedrett og til slutt dessert. Etter at vi hadde spist fikk vi lov til å gå ut og se oss litt rundt men da måtte vi gå sammen med flere, eller vi kunne velge om vi ville være på hotellet resten av kvelden.

Helena, Antonio og Emma på flyet
Ingrid og Mads på flyet
Jon-Arild ønsker oss velkommen til den franske riviera
Her er vi på vei inn i bussene som skal kjøre oss til Sanremo
På vei til Sanremo
Første middag på hotellet

Torsdag den 27. april var vi inndelt i to grupper som skulle ut på byvandring. Det var Ingegjerd, tidligere rektor her på Peder Morset, som var vår lokale guide. Hun fortalte masse om byen Sanremo og hvordan den ble grunnlagt. Etter byvandringen gikk vi husvis for å spise lunsj. Så gikk vi tilbake til hotellet for å gjøre oss klare til sykkeltur. Det regnet denne formiddagen så vi måtte ta på regnjakker, vi gikk noen kilometer for å komme oss frem til sykkelutleien. Davi kom frem hadde noen av oss valgt 5-mannssykkel, noen andre hadde valgt 3-mannssykkel og noen hadde valgt vanlig sykkel. Vi syklet først til en fotballstadion der vi skulle stoppe for å ta et felles bilde, da vi var ferdige med å ta bilde syklet vi videre. Da syklet vi gjennom en tunell som gikk langs sykkelstien. Da vi kom frem på utsiden av tunellen stoppet vi opp for å drikke før noen av oss valgte å vende snuten tilbake til hotellet, og noen valgte å sykle videre. Det ble også denne kvelden fireretters middag på hotellet.

Ute på byvandring med Ingegjerd som guide
Jon-Arild spiser en deilig dessert
Ute på sykkeltur
Vi syklet gjennom en lang tunell. Den gamle jernbanelinja gjennom Sanremo er gjort om til sykkelvei.
Folk koser seg på sykkeltur
Nok en deilig middag på hotellet

Fredag den 28. april dro vi til Nice der vi skulle være i kameratgruppene hele dagen. Vi hadde fått en ansatt eller en volontør som var lederen for gruppa. Vi gikk samlet gjennom en park, da vi kom på andre siden av parken skilte vi lag og alle kameratgruppene gikk hver for seg. Det ble en del shopping på noen mens vi var i Nice. Vi spiste også lunsj i kameratgruppene før vi gikk videre for å se oss rundt. Klokka fire samlet alle seg sammen i parken sånn at vi kunne gå samlet til der bussene skulle hente oss. Om kvelden var det igjen fireretters middag på hotellet.

Jonas, Eline og Mario er ute på byvandring i Nice
Christian slapper av på stranden og nyter solen i Nice
Lunsj i finværet i Nice
Utsikt over Nice
Middag på hotellet

Lørdag den 29. april møtte vi opp i parken ved hotellet, der det forøvrig også var pokémonstopp, og gikk samlet til lørdagsmarkedet i Sanremo, der var det stappfullt av folk. Vi gikk med kameratgruppene da vi kom frem til markedet. Etter at vi hadde vært på markedet kunne vi gjøre hva vi ville. Vi spiste lunsj sammen med kameratgrupenne denne dagen også. Senere på kvelden møtte vi opp i parken klokken halv sju for og gå til gamlebyen i Sanremo for å spise middag på en utendørsrestaurant. Der var det et italiensk orkester som spilte opp til dans for oss, det var veldig god stemning denne kvelden.

Mye godt på markedet
De selger grønnsaker og frukt i markedshallen
En forfriskning etter tur på markedet
Christian, Malin og Jon er ute på en sykkeltur
Malin og Christian har syklet langt og tar seg en liten pause
Badetemperaturen i vannet er helt topp
Martin og Mia er klare for italiensk aften i gamlebyen i Sanremo
Hele hus 3 er klare for å gå ut og spise
Ute og spiser i gamlebyen i Sanremo
Ingegjerd forteller hva vi skal spise
Et orkester spilte for oss under middagen. Etterpå var det dans.

Søndag den 30. april var vi med aktivitetsgruppene vi hadde valgt, noen hadde valgt klatring, sykkeltur, sykkeltur til Bussana Veccia, tur til Cervo og noen hadde valgt strandliv. De som hadde valgt turen til Cervo tok lokalbuss og fikk oppleve en veldig fin middelalderby der de fikk en veldig fin utsikt over hele stranden og havet. Vi gikk inn i en kirke der det var en gudstjeneste. Vi gikk videre innover i byen og fikk se mange gamle hus og gater. Vi spiste lunsj i de gruppene vi gikk sammen med, etter at vi hadde spist lunsj gikk vi videre til stranden for å sole oss og slappe av før vi tok lokalbussen tilbake til hotellet. Da vi kom tilbake ble det muligheten for noen å bade på stranden som lå i nærheten av hotellet vårt. På kvelden ble det middag på hotellet, fire retter som vanlig.

Amund og Sondre i en lek på stranda som involverer barberskum og spyling av vann
Noen var på klatretur
Kjetil, Andreas og Robert er på toppen av Cervo
Anja og Håvard er klare for å klatre
Gruppebilde utenfor en kirke i Cervo
En sprek gjeng som har syklet til Bussana Vecchia
Disse fikk gratis lunsj på et åpent hus drevet av hippier i Bussana Vecchia
Lunsj i Cervo
Vi soler oss på stranden i Cervo
Andreas sjekker badetemperaturen i Cervo, det er litt kaldt
Det er gøy å bade når det er godt og varmt
Steffen trivdes på stranda

Mandag den 1. mai stod vi opp tidlig for å dra til Pisa, bussturen tok ca tre og en halv time. Det ble en stoppepause for de som ville røre beina før vi fortsatte turen videre. Da vi kom til fram til Pisa gikk vi samlet til Mirakelplassen. derfra gikk vi med kameratgruppene for å spise lunsj. Etter lunsjen gikk vi tilbake til Mirakelplassen for å få billetter til de forskjellige bygningene vi kunne gå inn i, vi kunne dessverre ikke gå inn i det skjeve tårnet fordi det var fullt. Etter at vi hadde gått og sett oss rundt og tatt mange bilder, møttes alle sammen ved utgangen og gikk samlet tilbake til bussene. Denne kvelden ble det ikke middag før klokken ni.

Robert og Emma prøver å rette opp det skjeve tårnet i Pisa
Ingerid Elise
Martin
Lunsj i Pisa
Johan, Christian og Harald

Tirsdag den 2. mai gikk turen til Monaco. Der kjørte vi rundt på hop on/hop off-bussen. Vi var også innom det oseanografiske museet og så på fisker i akvarium, og ruslet rundt i gamlebyen hvor fyrstepalasset ligger. Siden det var vår siste kveld på hotellet gjorde de litt stas på oss med en musiker som spilte for oss under middagen. Etterpå var det dans og blomsteroverrekkelser. Både de som driver hotellet og Ingegjerd fikk blomster fordi de hadde tatt så godt hånd om oss.

Antonia er glad for å være i Monaco
Christian og Johan
Det var mange snedige fisker i akvariet
Jon-Arild, Christian, Eskil, Emma og Johan
Mario poserer med en gammel harpun
Christian og Johan foran fyrstepalasset
Ingegjerd blir overrakt blomster av Oda og Katarina
Det ble spilt opp til dans siste kvelden på hotellet

Onsdag den 3. mai spiste vi frokost på hotellet før vi satte oss inn på bussene som skulle kjøre oss til flyplassen. Det var veldig mange som ønsket å være i Sanremo lengre. Etter at vi hadde sjekket inn bagasje gikk vi gjennom to sikkerhetskontroller før vi kom til taxfreen der vi kunne shoppe litt før vi spiste lunsj. Etter vi hadde spist lunsj gikk vi husvis til gaten vi skulle ta fly fra. Vi ble plassert i busser som skulle kjøre oss ut til flyet. Vi fløy fra Nice til Gardermoen, flyturen tok ca tre timer. På Gardermoen gikk noen av oss inn på taxfreen og shoppet litt før vi gikk til gaten. Flyturen fra Gardermoen og til Værnes tok ca tre kvarter. Da vi hadde landet på Værnes gikk vi til bagasjebåndet for å hente bagasjen før vi gikk inn i bussene som skulle ta oss tilbake til skolen. Vel fremme på PMF igjen bar vi bagasjen inn på skolen og gikk inn i matsalen for å få kveldsmat.

Dette var en veldig fin tur som vi nok vil huske hele livet!

Skrevet av:

Robert Norli Hamnes,Elev på Medialinja 2016 – 2017

Andre saker

Lørdag den 9. januar hadde vi det vi kaller elevheimskveld. Dette betyr at de på huset gjør noe sammen på en lørdagskveld. Hus 3 hadde ingen spesielle planer og det ble da middag kl 18 på skolen. Da vi var ferdige med middagen satte vi oss i sofaen i matsalen og[…]

Les mer »

Kursuke mandag: Anime

I dag starter vi med kursuke på skolen. Alle hus fikk et påmeldingsskjema og alle elevene har meldt seg på forskjellige kurs ut i fra interesse og va de hadde lyst  til å prøve eller lære mer om. Jeg har i dag intervjuet noen av de som har valgt kurset[…]