Pedern

Selbu rundt 2017

Hvert år drar Peder Morset folkehøgskole på turen «Selbu rundt» hvor vi får et innblikk i både Selbus natur og sjønnhet, og Peder Morsets historie.

Torsdag 7. september ble hele skolen satt inn i busser og sendt på tur rundt i Selbu. Vi fikk se den fantastiske utsikten fra Åsbaret og vi fikk høre historien om Peder Morset, sønnene hans og hvordan de kjempet for landet vårt.

Vi startet dagen rett etter frokost der morgensamlingen var en kort oppsummert forhistorie til turen, ettersom vi allerede hadde hatt en full morgensamlig med temaet tidligere i uka. Etter morgensamling ble alle elevene delt opp etter hus for å holde turen mest mulig organisert.

Vi kjørte husvis fra skolen i ca 20 minutter før vi kom til vårt første stopp. Det var et utsiktspunkt på Åsbaret hvor vi så store deler av Selbu. Vi så blandt annet PMF, ungdomsskolen, Selbusjøen hotell og Selbusjøen. Etter et par selfies og noen gruppebilder kjørte vi videre til Østrungen hvor læreren Peder fortalte historien om Peder Morset og hans familie. Det var sterkt for mange.

Etter en lang applaus gikk vi tilbake til bussene og kjørte til Kalvåa, en scene for utendørsteater og konserter hvor vi spiste lønsj. Da vi kom dit skinte sola på en nesten helt blå himmel. Der smakte vi på tykkmelk med sukker og kanel og lefser, som er en lokal spesialitet i Selbu.

Deretter dro vi til Selbu kirke hvor Morset-familien er gravlagt. På kirkegåren står det en bauta med Morset-navnet inngravert i stein. Vi la blomster på grava og sang Kringsatt av fiender (også kalt Til ungdommen) som en hyllest til hans insats for frihet, demokrati og likeverd.

Etterhvert kom bussjåføren og vi dro tilbake til skolen etter en godt gjennomført tur.

Erlend Eriksen Grøntvedt, stipendiat Media 2017/2018

Andre saker

Hei alle sammen! Går det bra med dere etter en fantastisk ferie med familie og venner?! I den siste uka i høstferien har Samira og jeg hatt besøk hjemmefra. Samiras storebror, min venn og en god venn av meg besøkte oss en uke. Vi har hatt mange kjempefine aktiviteter sammen;[…]

Les mer »

Endelig snø

Jeg måtte vente så lange, men endelig falt snø. Jeg er kjempe glad at vi har snø nå.   I går var vi akte med noen elever. Dette var kjempe artig! Jeg elsker snø og alt det er forbandt med snø. Siste helga i Steinkjer hadde vi en kjempe snøstorm,[…]