Pedern

Nei til kutt i folkehøgskolene

Regjeringens forslag til statsbudsjett innebærer et kutt i tilskuddene til norske folkehøgskoler på 45 millioner kroner. Tirsdag denne uka var det derfor en stor markering foran Stortinget mot dette forslaget. Rundt 4000 nåværende og tidligere folkeskoleelever deltok på markeringen, og Peder Morset var selvfølgelig også representert. Elevene herfra hadde knapt rukket å komme tilbake fra høstferie før det bar ut på tur igjen.

På mandag morgen fikk noen av oss en telefon fra skolen med spørsmål om vi kunne bli med til Oslo for å delta under demonstrasjoen mot kutt med folkehøgskolen. Det sa vi så klart ja til. Men alle kunne ikke bli med dessverre. Da vi kom på skolen skulle vi møtes i A-klasserommet kl 21.00 og vi skulle lære oss en dans og få noen beskjeder  for turen. Dansen var ikke så verst men den var litt vanskelig.

Neste dag stod jeg opp klokka 4. Var trøtt, men jeg våknet når jeg tok meg en dusj. Jeg gikk ned på skolen rundt halv 5-tiden og fikk tre baguetter og appelsinjuice før vi skulle reise. Da vi satte oss i bussen hadde jeg så klart glemt laderen til telefonen, men heldigvis var klokken bare kvart på 5. Vi skulle kjøre klokken 5. Så kjørte vi til Røros og der var det tissepause, men jeg måtte ha i meg drikke og da kjøpte jeg så klart Pepsi Max. På bussen hadde vi det koselig, noen sovnet og noen hørte på musikk. Andre stopp var på en bensinstasjon som ikke var åpen. Så kjørte vi videre til Eidsvoll og derfra skulle vi ta tog til Nationaltheatret. Det tok ca en halv time.

Når vi gikk ut av toget, gikk vi til Karl Johan og Stortinget. Det var ikke så mye folk der når vi kom men det ble fullt etterhvert. Da klokken passerte 15.00 begynte det og det var en mann som startet med «Nei til kutt» og fortsatte å snakket om demonstrasjonen mot kutt i folkehøgskolen. Så kom politikkerne og de snakket også om folkehøgskolen. Synes spesielt talen til Trine Skei Grande og Audun Lysbakken var bra.  Så ble det dans og musikk. På slutten fikk vi vite at vi hadde kommet på TV. Det var stas ja.

Da det var ferdig så gikk vi til Egon på Karl Johan og spiste pizza og drakk brus. Så tok vi toget til Eidsvoll igjen og kjørte minibussene til Elverum folkehøgskole. Det var en kjempekoselig plass. Da vi kom dit var alle så trøtte at vi la oss rundt halv 11 tia. Men før det så var vi på Kiwi og handlet. Vi hadde jenterom og gutterom. Det gikk kjempefint. Neste dag vi gikk vi til frokost og pakket til hjemmereise. Hjemreisen gikk fint. Vi stoppa på fjellet for å kaste snøball, men jeg var heldigvis ikke ute fordi det så så kaldt ut. Så kom vi på skolen og alle var enige om at vi hadde hatt en fin tur.

Andre saker

Hjelp på kontoret

På kontoret kan man blant annet ta ut penger, kjøpe t-skjorter og andre skoleprodukter, få hjelp til å betale skoleregningen, sette opp avtalegiro eller levere søknad om permisjon. På bildet er Anna Karoline på kontoret for å betale skoleregningen sin med hjelp fra Heidi.

Les mer »

Med kamera på rafting

Actionfotografering er en egen sjanger som krever øvelse. På tirsdag denne uka fikk Medialinja trent litt på dette, da vi la en raft på hengeren, satte oss i bussen, og kjørte avgårde for å finne ei elv.       I går var vi på Media på rafting i Forra.[…]