Pedern

Media på linjetur til Danmark

Elise Marie Johannessen er stipendiat på Digitale media.

Digitale Medias linjetur i år gikk til København, tidligere år har det pleid å være Oslo som var destinasjonen. Lærerene hadde lagt en plan for hva vi skulle gjøre i løpet av turen, men de var åpne for endringer. De ville ha oss med på ting som for eksempel Nordisk film, filmmuseum, planetarium og en dansk folkehøgskole. Før vi dro måtte alle pakke, og vi var så heldige at vi fikk en pakkeliste som veiledning. Det er et stress å huske alt, men tror det gikk bra for alle sammen. Og hvis noe ble glemt så stakk vi bare innom butikken, noe som var vanskelig å finne. Vi brukte lang tid på å finne et supermarked, og det var ikke slik vi forventet oss og var vant til i Norge. Det var veldig forskjell på hva de hadde i butikken og ikke. Utvalget av økologiske produkter var veldig stort.

Kine Skei er elev på Digitale media.

Tirsdag:

Tirsdag morgen ble vi vekket kl 04.00 og vi satt alle klare i bussen kl 05.00 for turen til flyplassen. Vi mellomlandet i Oslo der vi måtte vente ca en time før flyet til København gikk. Vel fremme i København tok vi toget inn til sentrum, og gikk til Copenhagen downtown hostel der vi skulle bo. Kl var ca 12 da vi kom frem, men vi kunne ikke sjekke inn før 13.30. Vi fikk lagret koffertene i noen oppbevaringsskap de hadde, og gikk for å finne noe å spise. Siden den er sunn kost på skolen så ville de fleste innom en plass med junkfood. Det ble en tur på McDonalds, noe lærerne sa de ikke ville igjen.

Etter å ha fått i oss noe mat gikk vi tilbake til hostelet for å sjekke inn på rommene våre. Det var lang kø i resepsjonen så da passet det oss andre at Jon var den som måtte stå i kø mens resten av oss kunne sitte og slappe av. Etter den lange ventetiden var det på tide å gå opp på rommene med tingene våre. Vi var så heldige at Jon ga oss en times tid for å slappe av før han skulle ha oss med til Rundetårn.

Som alltid når man er i nye byer må man se litt på kart for å finne fram dit man skal, og Jon var kartleseren vår som likte å finne veien på egen hånd. Men vi kom fram til tårnet. Rundetårn ble bygget på 1600-tallet som et observatorium slik at de kunne se stjernene og utover byen. Det er ikke noen trapper før helt på toppen av tårnet. Det er en spiral rundt slik at kongen kunne kjøre med hest og vogn i stedet for å gå oppover. Det var ikke så slitsomt å gå oppover som hva vi forventet. Vi hadde det ganske artig da vi gikk opp og ned samtidig som vi så på utsikten fra vinduene og hvordan det så ut der inne. Etter spiralen kom det noen trapper. Halvveis opp var det et sitteområde der de også hadde en kyssebenk. Videre oppover kom man til toppen der man kunne gå ut og få en kjempeutsikt over byen. Etter at Jon hadde fått sine bilder av oss der ute i kulden begynte vi å gå ned. Vi hadde det veldig artig med å skremme hverandre ved at vi gjemte oss i noen små huler i midtsøylen for så å komme fram når de andre passerte. Vi var også innom suvenirbutikken som lå ca halvveis oppe i tårnet.

Anne i en av disse hulene.

Da vi kom ut av tårnet gikk vi en tur til Søstrene Grene som lå like ved. Da alle var ferdige der fant Lajos en pølsevogn der han kjøpte sin første røde pølse. Noe som ble dokumentert med film og bilder av medialinja. Etterhvert gikk vi mot hostelet, og på turen tilbake stoppet vi på restaurant Flottenheimer der spiste en god middag. På hostelet ble det en tidlig kveld da vi alle var slitne etter en lang dag.

Onsdag:

Onsdagen startet med en god frokost på hostelet før vi tok toget til Valby og Nordisk film. Der fikk vi en fin omvisning med historisk bakgrunn, dette kan du lese mere om her.

Isbjørner "Skjult reklame"
Isbjørner
«Skjult reklame»

Etter en pause på hostelet tok vi oss en kveldstur, hovedsakelig for å se hvor lang tid vi brukte for å gå til Borups højskole som vi skulle til dagen etter. Når vi først var ute, gikk vi også forbi Christiansborg og litt rundt om i sentrum. Vi fant også en Disneybutikk der alle ville inn, og der alle ble som små barn igjen. Etter en fin tur ute i Københavns gater dro vi og spiste mat før vi dro tilbake til hostelet. Etter en lang dag med regn nesten hele dagen var det godt å legge seg i senga for en god natts søvn.

Torsdag:

Etter frokost gikk vi rett bort til Borups Højskole der vi skulle være i noen timer. Dagen startet likt som oss med morgensamling, der sang vi «Kringsatt av fiender» før to elever hadde en presentasjon av et prosjekt de holt på med. Etter morgensamling var vi med i kortimen deres. Der ble vi delt opp etter hvilken «stemme» vi var før vi startet å synge. I løpet av timen hadde vi lært nesten en hel sang flerstemt. Da korøvelsen var ferdig gikk vi for å finne rektoren for å ha en liten samtale med ham. Da vi møtte ham gikk vi og satte oss i matsalen deres. Vi fikk da muligheten til å stille spørsmål om denne folkehøgskolen og danske folkehøgskoler generelt. Etter en kort samtale med rektoren ga vi ham et par selbuvotter som takk for oss, før turen gikk videre mot Tycho Brahes Planetarium.

Guttene på sangøvelse.

Utenfor Borup Højskole.

Rektoren med sine nye Selbuvotter.

På vei til planetariet skulle vi stoppe en plass for å spise. Det var bursdagsbarnet, Anne, som fikk velge hvor vi skulle inn. Vi stoppet for en pizzabuffet på Astor der noen spiste pizza mens andre valgte noe annet. Etter at vi hadde spist var det ikke langt igjen til planetariuet. Der inne gikk vi litt rundt og så på det de hadde før vi satte oss i en stor sal med en stooor skjerm for å se film. Den var en slags introfilm om universet som ble vist i 3D, og det var kjempekult. Ettersom at skjermen var så stor og formet som en kuppel ble det kjempestilig å se på filmen. Det så ut som at planetene var hengende i rommet. Etter den korte snutten om universet ble det vist en film om knølhvalen. Den var ikke i 3D, men allikevel interessant å se på. Om man fulgte med så kunne man lære mye.

Planetariumet i bakrunnen.
Planetariet i bakrunnen.

Videre gikk turen til Strøget, som da blir gågaten i København. Det var der de fleste butikkene befant seg. Før vi delte oss slik at vi jentene kunne gå og shoppe litt mens guttene gikk og fant en tegneseriebutikk stoppet vi innom Starbucks. Her fikk Marlene sitt påfyll og Anne fikk sitt bursdagskakestykke. Etterhvert møttes vi igjen og noen gikk til hostelet for å slappe av mens de andre så litt til i butikker. Før resten gikk til hostelet ble det en stopp innom en kinaresturant som ikke falt helt i smak.

Fredag:

Fredagen var det utsjekk senest klokken 10. Det ble frokost før vi tuslet ned til Hovedbanegården med bagasjen vår til oppbevaringsboksene der. Videre gikk gåturen opp til Cinemateket/Dansk filminstitutt. Etter et kjapt besøk der gikk vi inn i Kongens Have som lå rett over veien. Da gikk vi også en tur bort til Rosenborg Slott, der stod noen bevæpnede soldater på vakt. Videre var det vi selv som valgte hva vi ville og gruppen ble delt i to der noen ble igjen i Strøget mens de andre dro med buss til akvariet Den Blå Planet.

Rosenborg slott.

Vi som var igjen i Strøget tok turen innom museet Belive it or not. Der fikk vi se mange forskjellige utrolige ting, som foreksempel Taj Mahal laget av tannpirkere. Det var mange forskjellige rom og ganger gjennom museet, i et av disse rommene var det et stort speil og en film med mennesker som laget utrolige grimaser. Speilet var der så du kunne prøve ut disse grimasene selv. Vi så også en statue av verdens tykkeste mann, og verdens høyeste mann. Plutselig kom vi til et helt mørkt rom der vi så et vindu, der det sto to personer som gjorde grimaser. Det tok ikke lang tid før vi forsto at det speilet vi hadde vært ved tidligere var «vinduet». Marlene gikk bort og banket på for å se hva som skjedde, personene bak ble veldig overasket og flyttet seg fort bort fra speilet. Etter en god latter gikk vi videre, vi kom så til enda en mørk koridor der man kunne gå gjennom et spinnende rør med en bro i midten. Når vi gikk inni føltes det som om broen svingte på seg, ikke at det var veggene som beveget seg. Vi som gikk gjennom fortsatte turen ganske så svimle. Belive it or not var et morsomt museum med mange forskjellige ting, det var veldig morsomt og noe vi definitivt anbefaler til andre.

Et lam med 8 bein.

En kalv med to hoder.

Laget av fyrstikker.

Etter en tur på museum var vi alle ganske sultne så vi dro og spiste på Max, der var vi i over en time og satt og snakket og hadde det hyggelig før vi gikk på en siste shoppingtur. Da de andre kom tilbake til sentrum dro vi på Starbucks og satt der litt før vi bestemte oss for å dra og hente koffertene våre og dra til flyplassen. Da vi kom til flyplassen spiste vi litt og handlet for våre siste danske kroner, før vi gikk til gaten. Innen den tid hadde gaten allerede forandret seg 3 ganger. Flyet vårt skulle gå 21.10 men da fikk vi beskjed om at flyet var enda ikke gått fra Gardermoen fordi de hadde problemer pga snøfall. Dermed måtte vi vente 2 timer ekstra før flyet gikk. Vi jentene satte oss ned og spilte kort for å få tiden til å gå, helt til vi fikk beskjed om at vi skulle til en annen gate. Når flyet endelig gikk var vi alle ganske slitne og trøtte etter en lang dag. Endelig hjemme i Norge ble vi hentet på Værnes av Tove som kjørte oss tilbake til skolen. Vi var tilbake på skolen ca kl 01.30 og det var utrolig godt å legge seg i sin egen seng!

Flyturen hjem.

Turen til København var utrolig koselig og morsom, vi fikk gjort veldig mye og selv om vi var slitne var det vært det.

Andre saker

Gjenbruk av treverk

En del av Arbeid i praksis-linja har i år startet med et bærekraftig prosjekt, nemelig blomsterkasser av tre. Treverket får de av Kjeldstad sagbruk og høvleri i Selbu, som ellers skulle ha blitt kastet. Blomsterkassene vil bli solgt til våren, akkurat i tide til blomstersesongen.   Plankene de får er[…]

Les mer »

Flexilinja til Røros

På onsdag reiste vi på Flexilinja på dagstur til Røros. Vi fikk en guidet tur rundt omkring Røros og vi fikk vite mye om byen. Etter guideturen fikk vi fri til å se oss rundt og gjøre hva vi vil. Vi fikk fri fra klokka tolv til klokka tre. Klokka tre[…]