Pedern

Pedern

Brannvern

Kunnskap om forebygging og slukking av brann er viktig og kan redde liv. Derfor setter vi av tid til å snakke om dette i begynnelsen av hvert skoleår.

I dag stod temaet på programmet i første økt. Elevflokken ble delt opp husvis, og alle skulle innom tre forskjellige stasjoner. Den første stasjonen var i A-klasserommet, hvor Mimmi snakket generelt om brannforebygging og hva en skal gjøre hvis brannalarmen går.

Den neste stasjonen var oppe på husene. Der fikk elevene møte noen fra brannvesenet, som snakket om potensielle brannfeller i et hus, prosedyrer for evakuering og bruk av nødutganger.

Vi på PMF er så heldige at vi har en vaktmester som også er brannmann i Selbu. Han var ansvarlig for siste stasjon, som var utendørs bak låven. Her hadde han fylt et fat med brennbar væske og tent på. Så fikk elevene selv prøve å slukke ilden med et brannslukningsapparat.

Hvis brannalarmen går skal alle elevene raskt komme seg ut av bygget de befinner seg i, og stille opp på parkeringsplassen på garasjetaket ved skolebygget for opptelling. Det vil ganske snart bli utført en øvelse, slik av vi får testet hvordan dette fungerer.

Brannmann og vaktmester Frode forklarer bruk av brannslukningsapparat.
Elevene får prøve hvordan et brannslukningsapparat fungerer.
Alle var raskt på plass da alarmen gikk.

Andre saker

Rappellering i Storvika

Den 6. september skulle Flexi- og Medialinja på rappellering i Storvika i Stjørdal. Jeg gjorde det ikke, men jeg tok bilder. Det var gøy å se på. Det var skiftende vær, regn, sol og overskya.  Men humøret var på topp og det er alltid bra. Da alle var ferdige med[…]

Les mer »

Mitt beste minne fra skoleåret

Mitt beste minne  fra dette skoleåret er da jeg så nordlys over skolen og tok med Martin fra huset mitt ut for og vise ham det fine nordlyset som var ute. Han hadde aldri sett nordlys før og for en som kommer  fra Telemark så er det veldig spesielt å[…]

Les mer »

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *