Pedern

Bli-kjent-tur

Onsdag den 24. august startet vi med å kjøre opp til Gammelvollstoggo da klokken var 09.00. Det virket som en veldig lang biltur, men det tok ikke lange turen før vi var framme. Gammelvollstoggo ligger på Vennafjellet i Selbu Kommune, Gammelvollstoggo er en turisthytte som det går an å leie for de som ønsker det. Den brukes mye som skihytte om vinteren av de som går på ski på fjellet. Den brukes og leies ut til ulike formål, som leirskole slektstreff osv, det er veldig gode muligheter for å fiske og for å gå på fjellturer.   Når vi kom fram gikk vi inn på rommene vi skulle ligge på og la i fra oss sakene og gikk ned til leirbålet og spiste lunch. Etter lunchen fikk vi prøve å padle i kano for dem som ikke hadde prøvd det før. Vi tok oss en tur på Vennafjellet siden det ikke var noen som ikke hadde dekning og ville ta seg en dekkningstur. Det var en utrolig fin tur opp til Vennafjellet, vi fikk den fine utsikten når vi var på toppen av fjellet. Om kvelden ble det kortspill og blodmynt og noen tok seg en dekkningstur om kvelden også. For de som ville, var det mulighet til og sove ute i lavvo.

Torsdag den 25.08.16 Startet vi dagen med en deilig frokost, før vi la ut på tur til en gapahuk. Vi tok med en kano i tilfelle noen ville padle. Når vi kom til gapahuken måtte vi vente litt fordi det var en barneskole som brukte den. Når de dro fikk vi bruke gapahuken og det ble grilling av pølser til lunch og grilling av banan og sjokolade til dessert. Vi fikk mulighet til å ro med båt og padle i kano hvis vi ville det når vi var ferdig med å spise. Det var veldig bra stemning i gapahuken med kortspill og musikk, mens noen dro ut med ro båt for å hente opp fiskegarn som hadde blitt lagt ut. Vi fikk en fisk som var fanget i fiskegarnet. Det var noen som fikk lov til å dra tilbake litt tidligere til hytten fordi noen var slitne. Når vi kom tilbake til hytten med både fisk, fiskegarn og kano, fikk de som ville prøve å klatre i et tre, mulighet til det og de som ville gjøre andre ting fikk mulighet til det før det ble middag. Noen valgte å ta seg en dekkningstur før det ble middag. Til kvelden ble  det både kortspill og blodmynt. Litt utpå kvelden ble det servert vafler og kakao til de som ville ha det. Det ble muligheter denne kvelden til å ligge ute i lavvoen hvis noen ville prøve det.

Fredag den 26.08.16 Starte vi dagen med frokost før vi pakket alle sakene og gjorde oss klare til og dra tilbake til skolen. Det var utrolig mange som var slitne etter tre dager på hyttetur. Vi hjalp til med og pakke ned lavvo og løftet alle kanoene på tilhengeren noen hjalp til på kjøkkenet med og vaske opp fat, kopper og glass etter frokosten. For de som ønsket det var det lov til og gå tilbake til skolen eller bli kjørt ned til skolen. Det var to stykker som valgte og gå tilbake til skolen, resten ville bli kjørt ned til skolen. Det ble en del venting, men den tiden brukte vi ganske godt til og slappe av og bare prate med hverandre mens vi ventet på å bli hentet av bilen. Det var utrolig godt og komme tilbake på skolen og slappe av etter bli kjent turen.

Bilde Kilder: Johan Lyshaug og Tord Stamnes Bjørneset

Andre saker

Vårens vakreste eventyr

Deltagere fra det ganske land møttes til dyst på Selbuskogen for å gi alt i skisporet i helga. Mange av dem formelig stupte over målstreken. PMF-lekene ble i år avholdt for 24. gang på Selbuskogen skisenter. Samtlige elever og brorparten av de ansatte var i sving for å holde oppe[…]

Les mer »

Første sending fra Radio PMF 2016-2017

Radio PMF er skolens egen radiokanal, og drives av Medialinja. Den sender direkte cirka en gang i uka utover høsten. Den kan ikke taes inn noe annet sted enn i TV-stua på skolen, men her ligger et redigert opptak av forrige ukes sending: